понеділок, січня 26, 2009

Приблизний катарсис


Оскільки наш блог присвячено культурі, розповім тут про деякі смішні деталі свого культурного розвитку.
В неділю я побував у Національній опері України ім. Т.Г. Шевченка. Їх сайт знаходиться за адресою http://www.opera.com.ua/ і хоч вигляд має відстійний, якесь світло, принаймні, на репертуарний план, проливає.

Але оскільки я ситуативний сноб, програмки (точніше, цілої брошури), що б просвітила мене іменами і явками учасників вистави по той бік сцени, програмку купити провтикав. Та зрештою, це й не головне.

Відвідав я «Фауст» Шарля Гуно — в ем… дещо «осучасненому» вигляді.
Оперу, як підказує інтернет, було вперше поставлено в Парижі 1859 року, а остаточна редакція побачила світ десять років потому (ну добре, без кількох днів — 19 і 3 березня відповідно, «Театр лірик» і «Гранд-Опера» відповідно).

В основі сюжету лежить перша частина «Фауста» Гете.
Це, і ще трохи я прочитав перед походом на сторінці http://www.belcanto.ru/faust.html

А вже зараз надибав статтю на сайті газети «День», де розповідається про постановку (яку я бачив) і постановника, яким виявився нєкий Маріо Корраді.
Точніше навіть ідеться по цілу команду allstars:
Цю постановку італійського режисера Маріо КОРРАДІ і української команди в складі диригента Володимира Кожухаря, хормейстера Льва Венедиктова, балетмейстера Віктора Яременка, сценографа Андрія Злобіна та костюмера Ганни Іпатьєвої критики назвали авангардною.

(і далі за адресою http://www.day.kiev.ua/139496/ )
Якщо ви прочитали статтю «Дня», то знайте, я з другої групи. Постановка мене відверто розчарувала. І якби я прийшов на виставу зі спеціальною маскою для тих, хто спить, катарсис був би безсумнівним.
Проте звісно, враховуючи різнобій серед публіки, багато кому постмодерна ревізія опери припала до смаку (чи то пак його відсутності).

Візуальне оформлення роздробило й розшарувало виставу.
Із класного — завіса що відмежовувала акти (коли треба було змінити щось на сцені) і задник до останнього акту. Вони, звісно, ніяк не в'язалися з усім іншим царством візуального.

Не сподобалось — усе інше.
Сивенький Фауст на початку стоїть коло трьох умовних ноутбуків, над ним — екранчик з летючими літерами, що апелюють до «Матриці».
Мефістофель (єдиний персонаж із нормальним виглядом, правда, з блискучими полосками на штанах) в чорному костюмі і паличкою, що вже скоро почне нагадувати лікаря Хауза пропонує йому молодість: одразу ж спускають лікарняно-операційну лампу і Фауста кладуть на операційний стіл. За допомогою своєї команди Хауз знову творить дива. Правда, в перші хвилини опери Фауст-Хауз більше нагадує Чужого, якого хутко перетворюють на імпозантного дядечка в костюмі.

Більшість персонажів одягнуто в джинси і кофтинки, настільки аляпуваті, що перед ними блідне навіть секонд на Шулявці.

Солдати — в камуфляжних сірих уніформах, які іноді прикрашають охоронців. Під час першого нападу на Мефістофеля Валентин тримає в руках автомат (який ламається навпіл), під час дуелі з Фаустом — шаблю (Фауст в цей час отримує до рук шпагу).

На сцені споруджено пандус у вигляді трохи піднятого унітазного облучка. На облучку, за ним і всередині нього й відбувається дія. Облучок нагадує декорацію офісу. Задники, крім вище згаданого — незрозуміло-футуристичні. Весь антураж ніяк не в'яжеться з теморитмом дев'ятнадцятого століття. Ніяк. Натомість викликає асоціацію з фразою про сон розуму.
Декорації й костюми, все, що можна було під час вистави побачити, нагадують про те, як уявляється надсучасніть нашим дідусям і бабусям «з просунутих».

А по звуку — він усе одно кращий, ніж те, що можна почути з mp3-файлів.
Тому катарсис ніби й відбувся.
І негативних емоцій після вистави не було.
Скоріше, картика обнулила враження від звучання. І лишився я ні з чим. Або все-таки з чимось?


Фото до публікації взято за адресою: http://www.flickr.com/photos/amaliachimera/2987000752/